Drodzy rodzice, opiekunowie, dzieci 

w tym tygodniu przedstawiamy Wam kolejną propozycję zabaw. 

Serdecznie pozdrawiamy 

nauczyciele świetlicy 

Propozycje zajęć:

Zabawy ruchowe

1.Zabawa ruchowa

Do zabawy będzie potrzebna kostka do gry planszowej. Następnie należy ponumerować kartkę z zadaniami od 1 do 11. Rzucamy dwa razy kostką, sumujemy oczka po dwóch rzutach i wykonujemy zadanie:

  1. Wyciągnijcie szyje jak żyrafy.
  2. Stańcie na jednej nodze jak bociany - chodźcie po pokoju udając, że łapiecie żaby.
  3. Zróbcie koci grzbiet i głośno miauczcie.
  4. Zwińcie się w kulki jak jeże.
  5. Tarzajcie się po podłodze jak świnki w błocie i chrumkajcie głośno.
  6. Rozłóżcie ręce na boki i fruwajcie niczym ptaki po całym pokoju.
  7. Chodźcie jak pingwiny.
  8. Pełzajcie jak dżodżownice.
  9. Kucnijcie, z rąk zróbcie skrzydełka i chodźcie jak kaczki.
  10. Skaczcie jak żabki.
  11. Turlajcie się jak foczki.

2. Zabawa ruchowa - "Pająk i muchy".

Dzieci biegając, naśladują gestami i dźwiękiem muchy. Na zawołanie ,,pająk'', nie ruszają się. Wybrany wcześniej ,,pająk '', wychodzi na spacer pomiędzy ,,muchami'', obserwując czy ktoś się nie porusza. Ten kto się poruszy, zabierany jest do ,,sieci''- wyznaczone miejsce z boku. Gdy pająk wraca na chwilę do sieci, muchy dalej mogą ,,fruwać'', aż do następnego polowania.

3. Zabawa ruchowa - ,,Spacerek''.

Włączamy ulubioną muzykę dziecka. W dowolnym momencie wyłączamy i gdy muzyka cichnie, wydajemy dziecku polecenia do wykonania :):

- ,,zbieramy kwiatki'' - dzieci udają, że zrywają kwiatki;

- ,,gonimy motylki '' - dzieci podbiegają i łapią niewidoczne motylki;

- ,,zrywamy szyszki'' - dzieci podskakują i symulują obrywanie z gałęzi szyszek;

- pokaż jak podlewasz rośliny;

- udawaj, że idziesz jak ślimak;

- udawaj, że machasz skrzydłami;

- pokaż jak skaczesz po kałużach;

- udawaj, że chowasz się przed deszczem;

- pokaż jak chodzi bocian.

 

Zabawy plastyczno - techniczne

1. Malowanie na folii.

Potrzebne materiały:

- mały stolik lub taboret;

- folia spożywcza;

- farby.

Stolik obracamy do góry nogami, owijamy go folią dookoła nóg. Dzieci mogą eksperymentować z nową fakturą - malować ręką lub pędzlem :).

2. Zapraszamy do wykonania bociana z wacików oraz biedronki. 

Potrzebne materiały:

- wycinanki;

- klej;                                                                                                                                                                 

- dwa waciki;

- dwa patyczki;

- czarna farba;

- czarny pisak.

Z gotowych elementów wykonujemy bociana. Na patyczku przyklejamy dwa waciki i doklejamy dwa wąskie paski czerwonego papieru. Następnie doklejamy wycięte skrzydełko, dziób i oko.

bocian.png

Biedronkę wykonujemy w następujący sposób. Rolkę tekturową po papierze toaletowym malujemy czarną farbą plakatową lub oklejamy czarną wycinanką. Następnie przecinamy 1 czerwone koło na pół. Na połówkach malujemy pisakiem  czarne kropki w dowolnych miejsach i doklejamy do rolki. Następnie wycinamy z papieru oczy, na których malujemy czarne kropki oraz  wycinamy czarne czółka, wszystkie elementy doklejamy do rolki i w ten sposób powstaje biedronka :).

biedronka.png

Zabawa kulinarna

Zapraszamy do przygotowania rogalików z ulubionym dżemem lub czekoladą.

Przepis na rogaliki:

- 2 jajka,

- 3 szklanki mąki,

- 1 kostka margaryny,

- 1 szklanka kwaśnej śmietany,

- 5 dkg drożdży,

- 1 łyżeczka cukru,

- 1 łyżka mąki,

- około 1/4 szklanki letniego mleka.

Przygotowujemy rozczyn z drożdży. Rozkruszamy w garnku drożdże, dodajemy cukier, mąkę i letnie mleko. Całość mieszamy, rozczyn powinien mieć gęstość śmietany, przykrywamy ściereczką i odstawiamy do wyrośnięcia.

Następnie do miski przesiewamy mąkę, dodajemy jajka, margarynę, śmietanę i wyrośnięte drożdże. Ciasto zagniatamy, aż utworzy się kula i powstanie jednolite ciasto. Wyrobione ciasto zawijamy w lnianą ściereczkę, górę zawiązujemy gumką receptutką. Ciasto wkładamy do garnka z zimną wodą, tak aby woda przykryła ciasto. Garnka nie wypełniamy całkowicie wodą, ponieważ ciasto wypłynie, po około pół godziny.

W następnym kroku posypujemy stół mąką i rozwałkujemy ciasto na kształt koła i dzielimy go na trójkąty. Na każdym trójkącie, na szerszej części nakładamy około pół łyżeczki marmolady lub kładziemy kostkę czekolady. Trójkąty zwijamy od podstawy, tworząc rogaliki. Pieczemy w nagrzanym piekarniku około 20- 25 minut do zarumienienia w temperaturze 180 stopni. Ciepłe rogaliki posypujemy cukrem pudrem. 

rogaliki.png rogaliki1.png 

Smacznego!

rogaliki2.png

 

 

Zabawy eksperymentalne

,,Zaczarowana woda''                    

Potrzebujemy:

 - pół szklanki octu,

- pół szklanki oleju,

- 3 łyżki sody oczyszczonej,

- długi odcięty kawałek bibuły np: zielonej, czerwonej lub niebieskiej do zabarwienia octu.

Przygotowujemy pół szklanki octu, w którym zanurzamy bibułę. Mieszamy tak długo, aż ocet się zabarwi. Do kolejnej szklanki wsypujemy 3 łyżki sody oczyszczonej, a następnie po ściance szklanki delikatnie wlewamy olej. Do szklanki z olejem wkrapiamy za pomocą łyżeczki kolorowy ocet i obserwujemy co się dzieje...

ocet.png

Opis zjawiska:

Krople zabarwionego octu wpuszczone do szklanki z olejem i sodą powoli opadają na dno. Osadzają się na powierzchni sody i tam następuje reakcja. W wyniku połączenia octu i sody następuje wytworzenie się gazu, który otacza kropelki wpuszczonego octu, które unoszą się do góry.

ocet1.png

 

 

Wiosenne zabawy ,,paluszkowe''

,,Kotek''

Umył kotek łapki (pocieramy dłonią o dłoń).

Umył kotek nosek (głaszczemy nos).

Więc mu na śniadanie,

Miskę mleka niosę (ręce składamy w łódeczkę).

Myje Julcia rączki (pocieramy dłońmi)

Buzia – aż się świeci (głaszczemy policzki).

Czysty chce być kotek,

Cóż dopiero dzieci (rozkładamy ręce).

 

,,Rzeczka''

Płynie, wije się rzeczka (rysujemy na plecach maluszka linię),

Jak błyszcząca wstążeczka (delikatnie drapiemy je po plecach).

Tu się srebrzy, tam ginie (wsuwamy palce za kołnierzyk),

A tam znowu wypłynie (przenosimy dłoń pod paszkę i szybko wyjmujemy).

 

Zabawy muzyczne:

Drodzy rodzice, opiekunowie, dzieci proponujemy Wam kolejne muzyczne zabawy. Przy ulubionej piosence dziecka możemy zainscenizować utwór ,,Pada deszczyk''.

 

Pada deszczyk, pada, pada, (kucamy i stukamy palcem o podłogę)

coraz prędzej z nieba spada. (stukamy wszystkimi palcami)

Jak z konewki woda leci, (uderzamy całymi dłońmi)

A tu błyskawica świeci… (wstajemy i klaszczemy w dłonie nad głową)

Grzmot !!! (tupiemy stopami o podłogę)

Pada deszczyk, pada deszczyk, pada deszczyk. (rękami naśladujemy czarowanie)

Grzmot! (ręce szybkim ruchem wyrzucamy w prawą stronę);

Pada deszczyk, pada deszczyk, pada deszczyk. (naśladujemy czarowanie)

Grzmot! (ręce w lewą stronę);

Świeci słońce, (ręce w górze)

pada deszcz. (ręce ruchem falistym opuszczamy w dół, wzdłuż tułowia)

Już na niebie piękna tęcza jest. (pokazujemy tęczę)

 

Pozdrawiamy serdecznie Alicja Frankowska i Aldona Pander