Drodzy rodzice, opiekunowie, dzieci
w tym tygodniu przedstawiamy Wam kolejną propozycję wiosennych zabaw.
Serdecznie pozdrawiamy
Nauczyciele świetlicy
Propozycje zajęć:
Zabawy ruchowe:
- Zabawa ruchowa - "Przerzutki w rowerze’’.
Wraz z dzieckiem ustalamy hasła i demonstrujemy odpowiedni ruch, jaki trzeba wykonać po usłyszeniu komendy. Podajemy hasła, według których dziecko wykonuje różne rodzaje ruchu np.:
- rower stoi na nóżce - dzieci stoją w miejscu;
- ,,jedynka’’- wolny bieg w miejscu;
- przerzutka - przysiad;
- ,,dwójka’’ - szybki bieg w miejscu;
- uwaga kamień - poskok obunóż;
- uwaga kałuża - stają w rozkroku;
- policjant - stają na baczność;
- hamulec - nagłe zatrzymanie;
- dzwonek - podskok.
- Zabawa ruchowa - "Wyścigi konne’’.
Dzieci naśladują następujące ruchy:
Konie podchodzą do startu, (uderzanie dłońmi o podłogę)
bomba w górę, (wyrzut ramion w górę)
poszły! (naśladowanie jazdy na koniu)
Pierwsza przeszkoda… hop! (podskok w górę)
Konie biegną przez krzaki…
Krach, krach, krach. (kierują konia w lewo)
Konie biegną przez błoto…
chlap, chlap, chlap. (kierują konia w prawo)
Cieszą się, (szeroko się uśmiechają)
smutni panowie. (palcami wskazującymi opuszczają kącik ust w dół)
Cieszą się, (szeroko się uśmiechają)
smutne panienki. (palcami wskazującymi podnoszą kącik ust)
Zabawa plastyczno- techniczna
Zapraszamy do wykonania wiosennych kwiatków.
Potrzebne materiały:
- dowolne kolorowe farby plakatowe,
- kartki bloku technicznego,
- pędzel,
- ręka dziecka.
W pierwszej wersji pracy, farbą plakatową malujemy dłoń dziecka, następnie odbijamy ją na kartce bloku technicznego. W następnym kroku malujemy dziecku palec, którym odciska na kartce kółka. W ten sposób powstaje nam wiosenny kwiatek.
W drugiej wersji pracy malujemy farbami plakatowymi dwie łodygi i liście. Następnie malujemy jedną dłoń dziecka farbą plakatową. Kolorową dłoń dziecko odbija na kartce.
A teraz propozycja wykonania wiosennej łąki…
Potrzebne materiały:
- biała kartka - do zgniecenia,
- biała lub niebieska kartka jako baza tła,
- farby plakatowe,
- patyczki kosmetyczne.
Białą kartkę papieru zgniatamy w kulę, moczymy ją w zielonej farbie, a następnie odbijmy na niebieskiej lub białej kartce. Czekamy chwilę, aż kartka wyschnie. Na tak przygotowanej kartce stemplujemy patyczkami kwiaty mocząc je w farbie i odbijając.
Zabawa kulinarna
Zapraszamy do wykonania ciasteczek maślanych.
Przepis na ciasteczka:
- 1 żółtko,
- 1 łyżeczka proszku do pieczenia,
- 1 zimne masło (200g),
- 3/4 szklanki cukru pudru,
- 2 szklanki mąki,
- cukier puder I odrobina wody do wykonania lukru.
Wszystkie składniki dokładnie i szybko zagniatamy. Ciasto rozwałkowujemy na około 3 mm i wykrajamy rożne kształty foremkami do ciasteczek. Jeżeli nie mamy foremek, możemy użyć szklanki. Pieczemy na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia prze około 17 - 20 minut, w temperaturze 175 stopni lub do zarumienienia. Po przestudzeniu możemy polukrować lukrem.
Zabawy eksperymentalne
,,Bańka w bańce’’
Potrzebujemy:
- 1 łyżeczka cukru,
- pół szklanki wody,
- 2 łyżeczki płynu do mycia naczyń,
- słomka.
Do wody wsypujemy 1 łyżeczkę cukru i wlewamy 2 łyżeczki płynu do mycia naczyń. Wszystko dokładnie mieszamy, aż powstanie piana. Powstałą pianę wykładamy łyżeczką na stół i dmuchamy słomką w pianę do momentu powstania bańki.
,,Malowanie pianą’’
Za pomocą piany możemy stworzyć rożne magiczne obrazy. Podstawowową zasadą podczas tej zabawy plastycznej jest sposób wytwarzania piany. Rodzic pokazuje, że powietrze wypuszczamy przez słomki tworząc bąbelki. Do 1/4 szklanki wody nalewamy 1 łyżeczkę płynu do mycia naczyń; 0,5 łyżeczki cukru oraz trochę farby lub barwnika. Wszystko dokładnie mieszamy aż powstanie piana. Powstałą pianę wykładamy na brystol. Dziecko wkłada do piany słomki, przez które dmucha, tworząc pianę.
Potrzebne:
- duży biały brystol lub kartki z bloku technicznego,
- kilka szklanek z wodą,
- płyn do mycia naczyń,
- cukier,
- słomki,
- farbki lub barwniki.
Wiosenne zabawy ,,paluszkowe’’
"PIZZA''
Dziecko leży na brzuchu.
Najpierw sypiemy mąkę - przebieramy po jego plecach opuszkami palców obu dłoni,
zgarniamy ją - brzegami obu dłoni wykonujemy ruchy zagarniające,
lejemy oliwę - rysujemy palcem falistą linię, począwszy od karku aż do dolnej części pleców,
dodajemy szczyptę soli - lekko je szczypiemy,
no... może dwie, trzy.
Wyrabiamy ciasto - z wyczuciem ugniatamy boki dziecka,
wałkujemy - wodzimy dłońmi zwiniętymi w pięści po jego plecach w górę i w dół,
wygładzamy placek - gładzimy je,
i na wierzchu kładziemy:
pomidory - delikatnie stukamy dłońmi zwiniętymi w miseczki,
krążki cebuli - rysujemy koła,
oliwki - naciskamy palcem w kilku miejscach...
(dziecko samo wymyśla co dodajemy do pizzy)
posypujemy serem - szybko muskamy dziecko po plecach opuszkami palców obu dłoni,
i... buch! do pieca - przykrywamy sobą dziecko i na chwilę pozostajemy w tej pozycji dopóki dziecko ma na to ochotę.
Wyjmujemy i kroimy: - kroimy plecy brzegiem dłoni,
dla mamusi, dla tatusia,
dla babci, dla brata,
dla Matyldy... a teraz - dziecko wymyśla, dla kogo jeszcze będą kawałki pizzy,
polewamy keczupem - kreślimy palcem na plecach linię z pętelkami,
i... zjadamy... mniam, mniam, mniam.
(Gdy rodzice bawią się z dzieckiem, w tym momencie następuje zwykle cała gama połączonych z całowaniem dziecka, delikatnym naśladowaniem gryzienia)
,,Listek’’
Leci listek, leci przez świat - wędrujemy opuszkami palców dwa razy,
gdzieś tam na ziemię cicho spadł - lekko naciskamy je w jednym miejscu.
Leci drugi, leci trzeci - szybko, z wyczuciem stukamy wszystkimi palcami,
biegną zbierać listki dzieci - jak wyżej.
No, a potem wszystkie liście - głaszczemy dziecko po plecach,
układają w piękne kiście - jak wyżej.
Zabawy muzyczne:
Drodzy rodzice, opiekunowie, dzieci proponujemy Wam zabawę w rozpoznawanie dźwięku.
Wybieramy trzy przedmioty np. klucze, długopis i piłka (ważne, aby przedmioty przy upadku na podłogę nie wydawały zbyt podobnych do siebie dźwięków). Siadamy naprzeciwko dziecka, pokazujemy i nazywamy każdy z przedmiotów, a następnie upuszczamy je kolejno na stół lub podłogę, zwracając uwagę dziecka na wydawany przez nie dźwięk (np. poprzez mówienie ,,posłuchaj’’ lub wykonanie gestu przy uchu). Następnie dziecko zamyka oczy, a my upuszczamy wybrany przedmiot. Zadaniem dziecka jest wskazanie lub nazwanie przedmiotu, który chwilę wcześniej został upuszczony. Z czasem można zwiększyć poziom trudności zadania poprzez upuszczanie kilku przedmiotów, wtedy dziecko musi wskazać sekwencję, lub dodanie przedmiotów, aby zwiększyć pulę wyboru. Ćwiczenia można wykonywać też z dziećmi niemówiącymi, ich zadaniem jest wówczas wyłącznie wskazanie przedmiotu.
Pozdrawiamy serdecznie Alicja Frankowska i Aldona Pander